کتاب شناسی

عنوان: معرفی کتاب «نقد و بررسی قواعد فلسفی1 قاعده الواحد»
نویسنده: آیت الله سید جعفر سیدان
تعداد صفحات: 60 صفحه
زبان: فارسی
مشخصات نشر: مشهد: انتشارات پارسیران، 1392ش.
تلفن مرکز پخش: 38518655 ـ 051

معرفی نامه


کتاب حاضر حاصل جمع آوری سلسله مباحث و دروس استاد سید جعفر سیدان در مدرسه آيت الله العظمى وحيد خراسانى مدظله در شهر مقدس قم می باشد.
این کتاب همانطور که از نام آن پیدا است، مربوط به نقد و بررسی یکی از مهمترین قواعد فلسفی به نام قاعده الواحد می‌باشد.
اهمیت این قاعده در فلسفه و عرفان به قدری است که می‌توان آن را جزء مبانی مهم فلسفه و عرفان دانست، این قاعده در حقیقت به کیفیت صدور ما سوی الله مخصوصا صادر اول می‌پردازد و طبق مفاد این قاعده امکان ندارد که از واحد حقه حقیقی من جمیع جهات غیر از واحد صادر شود و به همین جهت از قواعد مورد نزاع بین متکلمین و فلاسفه می‌باشد.
حتی عرفا و فلاسفه نیز بر سر صادر اول اختلاف دارند اما هدف این کتاب و آنچه این کتاب را با کتب دیگر متمایز می‌کند این است که این کتاب اصل عدم امکان صدور غیر از واحد را از خداوند متعال به نقد می‌کشد و رد میکند.
ابتدای این کتاب، با تذکر به اهمیت مراجعه به وحی در مسائل اعتقادی و رفع اختلافات با مراجعه به وحی شروع می‌شود اما بعد از آن تمام مباحث در خصوص تقریر، نقد و بررسی قاعده الواحد مطرح می‌شود.
لازم به ذکر است که سیاق و ساختار این کتاب در قالب چهار جلسه اصلی بدین شکل است که در ابتدای هر جلسه حضرت استاد به تقریر این قاعده طبق مبانی فلسفی و ملازمات و محل جریان این قاعده و خلاصه جلسات قبلی می‌پردازند و سپس به اشکالات این قاعده و اختلاف این قاعده با روایات اول ما خلق الله و نظرات مختلف درباره این قاعده می‌پردازند و در انتها به سوالات مطرح شده در قالب پرسش و پاسخ جواب می‌دهند.
طبق نظر مولف اساس قاعده الواحد سنخیت است که در مورد خداوند متعال صدق نمی‌کند و برطبق مبانی ثابت شده هیچگونه سنخیت میان خالق و مخلوق نمیباشد بلکه  خداوند با اختیار در آن واحد اراده کند و هزاران شیء ایجاد کند و این‌طور نیست که صدور بیش از یک چیز از خداوند محال باشد زیرا اصلا صدور در مورد خداوند متعال معنی ندارد و آنچه صحیح است خلق است.
 

چهارشنبه 13 اسفند 1399