کتاب شناسی

عنوان : معارف وحیانی

نویسنده‌ : آیت الله سیدان

مجلدات : ۲ جلد – جلد اول ۴۱۳ صفحه / جلد دوم ۹۷۹ صفحه

مشخصات نشر : قم / دلیل ما / ۱۳۹۲

تلفن مرکز پخش : ۰۵۱۳۲۲۳۷۱۱۳

زبان : فارسی

معرفی نامه

 این مجموعه به نام معارف وحیانی در دو جلد شامل 35 نوشتار است که در سه بخش : ۱- مقالات و درس گفتارها ، ۲- گفت و گو ها ،۳- مناظرات ، ارائه شده است.

در بخش نخست ۱۲ مقاله و درس گفتار و در بخش دوم ۱۹ گفت و گو و در بخش پایانی، ۴ مناظره آمده است. همه این نوشته ها پیش از این در نشریات گوناگون انتشار یافته است،اکنون با گردآوری و درکنار هم قرار دادن آنها همراه با ویرایش وتنظیم فهرست های لازم در یک مجموعه دو جلدی ارائه شده است.

نوشتار های گردآمده دراین مجموعه هر یک در فضای زمانی خاص خود منتشر شده بود و در این اثر تلاش شده  است که انسجام و یکدستی در میان اجزا متفرق مجموعه پدید آید.

گفتنی است که از آیت الله سیدان نوار های درسی بسیار و نیز مناظره های چاپ نشده دیگری وجود دارد که تا کنون منتشر نشده است.

در جلد اول این مجموعه ابتدا به زندگی نامه علمی و کتاب شناسی آیت الله سیدان پرداخته شده است و بعد به مقالات و درس گفتار های ایشان از قبیل روش ما در گفتگوهای علمی، میزان شناخت، شرح خطبه ۱۵۲ نهج البلاغه، جبر و تفویض، قائده الواحد، عقل تفکیکی(نکاتی که ما را از بدفهمی نسبت به تفکیکی ها مصون میدارد)، بحثی تحلیلی در عقاید وهابیت و مسئله معاد پرداخته شده است.

در جلد دوم در ابتدا به گفتگوهای ایشان در مورد موضوعاتی از قبیل هستی و چیستی فلسفه اسلامی، مکتب تفکیک و تمایزات آن با فلسفه و عرفان، مکتب تفکیک یا روش فقهای امامیه، نقد تفکیک، نگاهی به تعلیقات بیان الفرقان، بررسی روش تفسیری المیزان، شخصیت علمی آیت الله شیخ هاشم قزوینی، آیت الله میرزا جواد آقای تهرانی، آیت الله میرزا حسنعلی مروارید، آیت الله میرزا علی فلسفی، شهید عبدالکریم هاشمی نژاد  و استاد عزیز الله عطاردی پرداخته شده است و در انتها به مناظرات ایشان مثل قلمرو عقل در دین که به دعوت مشترک دانشگاه ادبیات و علوم انسانی اصفهان و مجموعه دارالصادق اصفهان در اصفهان برگزار شد و توحید از دیدگاه مکتب وحی و فلاسفه که باز در دانشگاه اصفهان برگزارشد و نسبت عقل و وحی از دیدگاه فلسفه و مکتب تفکیک که درحوزه علمیه قم برگزار شد و بحثی پیرامون مسئله ای از معاد با آیت الله جوادی آملی به قلم استاد آیت الله مهدی مروارید که در دانشگاه رضوی فعلی و در مشهد برگزار شد ، پرداخته شده است.

دوشنبه 15 دی 1399