کتاب شناسی

عنوان : توحید و جبر و اختیار درقرآن کریم

نویسنده : آیت الله سید جعفر سیدان

به اهتمام : اصغرغلامی

تعداد صفحات : ۳۶۰

مشخصات نشر: تهران /دلیل ما / ۱۳۹۴

تلفن مرکز پخش : 05132337113

زبان : فارسی

معرفی نامه

اثر حاضر، حاصل جلسات درسی حضرت استاد سید جعفر سیدان ، از فروردین سال ۱۳۸۸، هرهفته روزهای چهارشنبه در مدرسه آیت الله العظمی خوئی حوزه علمیه مشهد مقدس می باشد. استاد در این جلسات ابتدا فهرستی از آیات توحیدی قرآن کریم ارائه کرده و سپس برهمان اساس مباحثی پیرامون هریک از موضوعات آن فهرست مطرح ساخته اند. این مجموعه در پنج بخش سامان یافته است.

در بخش اول ینی کلیات ،پیرامون هدایت بودن قرآن و ضرورت مراجعه به عالمان قرآن برای دستیابی به معارف وحیانی بحث و نظریه تفسیر قران به قرآن نقد شده است، در پایان نیز در نمپنه از تاویا های نادرست در اثر جدا کردن قرآن از اهل البیت علیه السلام مطرح شده است.

در بخش دوم که به براهین وجود خدا در قرآن اختصاص یافته است، ابتدا برخی از آیات توحیدی قرآن، که وجود خدا را ثابت دانسته و بدون هیچ استدلالی به ذکر اوصاف خداوند پرداخته ، مطرح شده است.س‍پس پیرامون استدلال های قرآنی از طریق تذکر به آیات ونیز استدلال هایی از طریقه مفاهیم عقلی و از طریق فطرت بحث شده است.

در بخش سوم پس از اشاره به تقسیم بندی مشهور در بحث توحید پیرامون هریک از اقسام چهارگانه توحید (توحید ذاتی، صفاتی، افعالی، عبادی) مباحثی مطرح گردیده و در ادامه پیرامون آیاتی خاص در توحید بحث شده است.

در انتهای این بخش به ترتیب جبراشعری، تفویض معتزلی، جبرفلسفی، جبرعرفانی و جبر در حکمت متعالیه نقد شده است. این کتاب به همت فاضل ارجمند ، جناب آقای دکتر اصغر غلامی به انجام رسیده است.

 

شنبه 13 دی 1399