کتاب شناسی

عنوان: معرفی کتاب «بحثی پیرامون مسئله ای از معاد»

نویسنده: مهدی مروارید

تعداد صفحات: ۱۱۲ صفحه

زبان: فارسی

مشخصات نشر: مشهد: انتشارات ولایت، ۱۳۹۲ ش.

تلفن مرکز پخش: ۰۹۱۵۷۱۵۶۰۰۳

معرفی نامه

این کتاب نتیجه جلسات بحث و گفت و گو در ماه های ذیقعده و ذیحجه سال 1405 قمری در دانشگاه رضوی فعلی مشهد است. نوشتار حاضر که توسط آیت الله حاج مهدی آقای مروارید گرد آوری شده است، حاصل مناظراتی علمی در محیطی آکنده از احترام بین دوتن از فضلاء قم و مشهد، آیت الله جوادی آملی و آیت الله سید جعفر سیدان است.

همانطور که از نام کتاب پیدا است، موضوع بحث پیرامون مسئله ای از معاد می‌باشد. محوریت و موضوع اصلی بحث معاد جسمانی است، اما به مناسبت های مختلف مباحث و موضوعات ارزشمند دیگری در کنار بحث از معاد جسمانی مطرح شده است که برای پژوهشگران در این عرصه بسیار قابل استفاده می‌باشد. به عنوان نمونه بحث در ابتدا توسط آیت الله سیدان این گونه آغاز می‌شود که با مراجعه به کلمات فلاسفه اسلامی اخیر به مواردی برخورد می‌کنیم که نتیجه آن ها با مستفاد از شرع همخوانی ندارد،حتی با تأمل و تدبر تخالف دو مسلک روشن تر می‌شود، تا جایی که گاهی برخورد می‌کنیم به بعضی از اعترافات از ناحیه جمعی از علمای فلسفه که در بعضی موارد تصریح به این اختلاف نموده‌اند، غیر از اختلاف مسائل فلسفی با وحی، اختلافات زیادی بین خود فلاسفه در بسیاری از مسائل فلسفی به چشم می‌خورد که توجه به این دو جهت موجب ناامنی راه فلسفه و عدم اطمینان به طرق فلسفی می‌گردد، لذا یک فیلسوف اسلامی که قبلا وحی را پذیرفته است بجا است که روش شناخت را لااقل در مطالبی که از دسترس عقل خارج است، تفکر در وحی قرار دهد.

یکی از موضوعات مهم دیگری که در این کتاب مورد بحث قرار گرفته است این موضوع است که آیا معادی که در حکمت متعالیه مطرح است همان معادی است که در قرآن بیان می‌شود، یا غیر آن است؟

مباحث این کتاب در قالب هشت جلسه و یک خاتمه مطرح شده است که گردآورنده در خاتمه مناسب دیده است تا بخشی از آیات و روایاتی را که صراحت در معاد جسمانی دارند را ذکر کند.